Het grote nadeel van verkoop online, is het gebrek aan voeling met het product dat verkocht wordt. Als online klant heb je niet de mogelijkheid om het product van dichtbij te inspecteren, het te voelen, te ruiken,... Aan ons, verkopers, dus de taak om zoveel mogelijk informatie te geven zodat toch een zo waarheidsgetrouw mogelijk beeld kan gegeven worden van je aankoop.
Naast de productbeschrijving en duidelijke informatie over afmetingen, gewicht en vorm, zijn foto's de manier bij uitstek om de klant van de noodzakelijke inlichtingen te voorzien. Wat hadden we dus zeker nog nodig voor de voltooiing van de website? Juist, een fotograaf.
Nu daag ik iedereen uit om prijs te vragen bij om het even welke fotostudio, voor het fotograferen van meer dan 150 producten langs voor- en achterzijde en zijkant en moest het even kunnen in een duidelijk interieur. Wie dacht dat de aankoop van onze producten dan nog de grootste kost van ons bedrijf zou zijn, heeft het goed mis (en nee, lieve criticaster, wij maken geen woekerwinsten op de verkoop van onze producten, dus de aankoop van onze goederen is wel degelijk een dure aangelegenheid).
Zelf de kiekjes maken was dus de boodschap. Maar... Weet je wel hoe moeilijk het is om een goeie foto te maken?
Verder dan het maken van vakantiefoto's reikte onze kennis niet, laat staan dat we enig idee hadden hoe een goede belichting moest verkregen worden of hoe we in godsnaam alle producten tegen een witte achtergrond konden zetten. Het enige dat bij ons thuis wit is, is het plafond.
Eerder dan het overwinnen van de zwaartekracht moesten we dus onze creativiteit aanspreken: bij ons thuis werd een kamer omgetoverd tot een haast professionele fotostudio, compleet met witte achtergrond, belichtingsaparatuur en een meer dan degelijke fotocamera. En dan spelen (spelen, spelen en nog eens spelen) met de camerainstellingen en de belichting en de professionele fotografiewereld was weer een klus armer.
Close-up van onze eigen fotostudio |
De foto's mogen dan wel niet de erotische uitstraling hebben van een Pirelli kalender, noch een sfeer oproepen zoals die van een Lieve Blanquaert (of - voor de Nederlanders - van een Vincent Mentzel), toch zijn we best fier op het gepresteerde werk, dat uiteindelijk goed was voor zo'n maand labeur: van elk aangeboden product kan je voor- en achterzijde, zijkant én een interieurfoto bekijken. Bovendien zijn de foto's zo scherp dat inzoomen mogelijk is.
Het resultaat kan je uiteraard bewonderen op onze websites.
Tot schrijfs,
Het Wanddecoratiestore-team
PS: Deze blog is geschreven bij wijze van mentale voorbereiding. Deze week wordt een deel van onze nieuwe collectie geleverd en bij nieuwe producten horen uiteraard nieuwe foto's. Zij die een maand geen sociaal leven meer hebben, groeten u!
Ember, het levende bewijs dat ook katten een modellencarrière kunnen ambiëren |